Popular Post

Posted by : Unknown Jumaat, 11 Mei 2012

Sembelit atau sukar utk membuang najis adalah masalah penghadaman yg terbiasa yg boleh dikategorikan apabila kurang dari 2 kali ke tandas setiap minggu, najis yg keras atau ketidak kerapan dan pembuangan yg menyakitkan. Jika anda mengalami masalah sedemikian, ikutilah beberapa cara ini utk mengelak dari sembelit.

♥ Makan diet yg kaya serat (fiber). Pastikan sekurang-kurangnya 30g serat setiap hari. Makanan yg kaya serat termasuk buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang dan bijiran. Cuba makan makanan yg kaya serat di setiap hidangan secara tetap utk menggalakkan kesihatan yg baik.

♥ Minum air. Para doktor mensyorkan agar anda minum sekurang-kurangnya 8oz gelas air setiap hari. Air boleh membantu melembutkan najis yg membuatkan pembuangan kurang menyakitkan.

♥ Makan pada sukatan yg kecil. Memakan secara banyak hanya 3 kali sehari boleh mendatangkan sembelit. Sebaliknya, makan pada sukatan yg kecil dan tambahlah jumlah makan kepada 5 atau 6 kali sepanjang hari.

♥ Hadkan pengambilan beberapa jinis makanan ataupun ubatan yg boleh membawa kepada sembelit. Ubatan seperti antacids dan makanan seperti pisang, nasi putih, roti yg diperbuat dari gandum putih dan produk tenusu, boleh membawa kepada sembelit.

♥ Bersenam secara tetap. 30min bersenam setiap hari boleh membantu sistem penghadaman utk bekerja lebih berkesan dan membantu anda mengelak dari sembelit.

♥ Pergi ke tandas jika perlu. Adakalanya, ada di antara kita yg menangguhkan utk pergi ke tandas kerana kesuntukan waktu atau keadaan tidak begitu mengizinkan. Menangguhkan akan mengakibatkan sembelit.

Leave a Reply

Komen Anda amatlah Dihargai, Segala Komen Adalah tanggungjawab Individu tersebut.

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Cerita Farjannah - cerita farjannah - Powered by Blogger - Designed by de lala -