Popular Post

Posted by : Cerita Farjannah Khamis, 12 Julai 2012




Assalamualaikum (^_*)...



         saya tak pernah bersekolah, saya tak reti menulis, tak tahu membaca. jadi, saya pinta anak muda di hadapan saya ini untuk tolong tuliskan. saya nak layangkan kisah ini buat yang berhormat (YB) Datuk Raja Nong Chik. sebab YB kan Menteri Wilayah Persekutuan Dan Kesejahteraan Bandar.

       Terlebih dahulu saya nak tanya YB, bila nak singgah ke teratak indah saya ni? saya teringin sangat nak jemput YB jejakkan kaki ke sini. bolelah YB lihat betapa bahagianya kehidupan saya.

          Kalau YB nak tahu, rumah saya special. tak seperti rumah orang lain. Rumah saya tiada atap, tiada dinding. Mujurlah ada highway di atas rumah saya ini.  Itulah bumbung yang melindungi saya daripada hujan dan panas.

       Disinilah saya makan.minum dan tidur. Katil saya hanya di tepi laluan kometer. Enak sungguh tatkala beradu di sini YB.  Sentiasa disajikan dengan aneka bunyi-bunyian.  Setiap 20 minit sekali, deruan kereta api akan membelah suasana. Bingit!  tapi, itulah radio percuma saya.

          Kalau YB nak tahu, saya jadi popular sebab tinggal di sini., Semua orang boleh lihat saya. YB bayangkanlah, depan rumah saya ni ada hentian bas dan komuter. tiap masa terutamanya pagi dan petang hentian ini sentiasa dipenuhi dengan orang ramai. ketika ini, semua orang akan memandang ke arah saya. tak ke glamor tue ?

           lagi satu, tinggal kat sini tak perlu kipas atau penghawa dingin. setiap masa terkena deruan angin. macam-macam angin, YB. ada angin sepoi-sepoi bahasa, angin ribut termasuk angin hitan dari eksos kenderaan. sebab itu saya selalu juga naik angin!

       macam mana saya tak naik angin YB, asyik-asyik 'pekerja' YB datang nak halau saya. kata mereka saya tak boleh tinggal di 'rumah' ini. habis? kalau tak tinggal kat sini.. saya nak tinggal kat mana YB? 

        Dulu, saya ada rumah. hampir 10 tahun saya tinggal kat situ. rumah papan itu kecil, buruk. tu ha... sepelaung saja jauhnya dari sini. elok saja saya tinggal dalam rumah usang itu. biarpun buruk, atap bocor, tak mengapalah. cukuplah untuk saya yang sebatang kara ini.


        Tapi 'pekerja' YB arah saya untuk keluar dari rumah tersebut dengan erti kata lain! menghalau saya. katanya rumah itu kawasan setinggan. tanah itu mahu diratakan, mahu dibangunkan. saya merayu, minta tuk dikasihani, ke mana saya hendak pergi jika rumah saya itu dirobohkan?

       Tapi YB, mereka tidak pedulu. kata mereka, saya boleh mencuba memohon tinggal di perumahan kos rendah. terpaksalah saya angkut tilam, pakaian dan barang-baang lain keluar dari situ.

         Saya tak ada tempat dan hala tuju. saya tak pandai menagih bantuan. tiap kali saya betanya, saya hanya diberi borang untuk diidi. macam mana saya nak isi YB? satu patah habuk pun saya tak paham apa yang tertera di atas kertas putih tersebut. 

         Pernah juga orang tolongkan saya isi borang  permohonan nak dapatkan rumah kos rendah itu. YB tau dak apa jawapan mereka? kata mereka, permohonan saya gagal. sebabnya? saya bujang, tiada tanggungan. syarat nak pohon, status mestilah berkeluarga. 

         Aduhai YB, saya perlu kahwin ke agar permohonan sya tu lulus? tapi Yb macam mana saya nak kawin kalau diri saya sendiri pun sekadar cukup makan sahaja?

        Sebab itulah yb, saya terpaksa berteduh di bawaah jambatan ini. inilah rumah saya sejak lebih 5 tahun yang lalu yb. di sinilah saya beradu, berbumbungkan langit pada setiap malam. lena saya diulit dengan hamparan bulan dan kerlipan bintang. ada kalanya bermandikan tempias hujan, digenangi air limpahan longkang. 

          sebab itulah bila 'pekerja' Yb datang suruh saya pindah dari sini, saya tempik mereka. benyak kali mereka datang nak halau saya YB. kata mereka di sini bukan rumah saya. ini kawasan awam.

          saya tanya kepada mereka balik, saya nak pindah kemana? orang dah ambik rumah saya. dulu, mereka janji nak sediakan rumah untuk saya. tapi, sampai sekarang pun tak nampak bayang. habis? ke mana saya nak pergi lagi?

      Ya, YB... saya tahu ini kawasan awam. YB ingat saya nak ke duduk bergelandangan di sini? bagilah saya rumah seperti yang dijanjikan dulu.. dah tentu saya akan pindah dari sini.

           Kalaulah saya mampu, tak perlu susah-susah halau saya YB, tapi, sya ini cuma seorang lelaki tua berusia 63 tahun. saya cari cari tin, botol dan kertas untuk di jual. saya ambil upah menyapu jalan apabila ada pasar malam di sini. itu sajalah punca rezeki yang termampu saya lakukan. 

         Hmmm.. dah lama saya menanti rumah yang dijanjikan itu yb. sampai sekarang tak nampak apa lagi. terpaksalah jua saya menapak di sini. ini pun saya suruh budak muda ini tolong sampaikan pesan saya ni.. harap-harap YB bacalah ya.

         Oh ya! kalau YB nak datang 'melawat' saya, bolelah jenguk ke sini. kalau saya tak ada, maknanya saya sedang mencari tin atau kertas. nama saya kamaruddin abdullah. YB, tanyakan saja pada peniaga sekitar sini, tahulah mereka saya dimana. mereka dah kenal sangat dengan saya. bulan berbulan tapi dah bertahun saya menetap kat bawah jambatan ini!

    Adoyai! lupa pula saya nak bagitau alamat 'rumah' saya ini. senang saja nak cari saya YB, di bawah highway MPE, di hentian bas dan komuter pantai dalam, itulah rumah saya YB.

      eh, kalau YB nampak ada tilam, pakaian, kotak dan kerusi buruk di tepi pagar bawah jambatan di situ hah... itulah rumah saya YB...  JEMPUTLAH KEMARI!!.



Leave a Reply

Komen Anda amatlah Dihargai, Segala Komen Adalah tanggungjawab Individu tersebut.

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Cerita Farjannah - cerita farjannah - Powered by Blogger - Designed by de lala -