Popular Post

Posted by : Unknown Rabu, 31 Oktober 2012




Setakat semalam, 13 orang dilapor terbunuh dalam kemaraan sandy.sekurang-kurangnya 13 orang maut kelmarin dia amerika syarikat (AS) dan kaneda selepas taufan mega sandy membadai pantai timur AS, selain menumbangkan pokok dan tiang elektrik dengan ribut taufan.
pegawai tempatan di New York, New Jersey, Maryland, Pennylvania, west Virginia dan North Carolina melaporkan 12 kematian akibat sistem taufan yang begitu kuat dan polis toronto berkata seorang wanita kanada maut selepas terkena puing berterbangan,

sekurang-kurangnya lima orang maut dalam Taufan di negeri New York, termasuk seorang wanita yang berusia 30 tahun yang dihempap sebatang pokok di daerah Qeens, New york city, kata seorang jurucakap Gabenor Andrew Cuomo kepada media As.

dua orang maut di Morris country, New jersey apabila pokok menghempap sebuah kenderaan, demikian menurut kenyataan seorang pegawai pengurusan kecemasan tempatan.

da orang lagi terbunug di Pennysylvnia, seorang akibat dihempap pokok dans eorang lagi ditimbus oleh sebuah rumah yang roboh, kata seorang pegawai pengurusan kecemasan tanpa memberi maklumat lanjut.

dalam insiden lain di sepanjang pantai timur, seorang keldai di AS di atas sebuah kapal replika HMS Bounty diselamatkan dari laut tetapi kemudiannya meninggal duniadi hospital manakala kapten kapal yang hilang dan dikhuatiri maut selepas kapal tinggi itu karam di perairan Carolina.

seorang wanita di Maryland maut selepas merempuh pokok dengan pesawat Hidro, kata pegawai. di West Verginia, seorang wanita berusia 48 tahun maut apabila keretanya berlanggar dengan trak simen ketika memandu dalam salji tebal yang disebabkan oleh taufan. kata seorang pegawai.

pusat taufan negara menurun taraf taufan sandy kepada pasca puting beliaung tropika ketika ini membadai pantai AS dekat Atlantic City, New jersey tetapi ia masih maju membawa ribut taufan selaju 130 kilometer sejam.

taufan itu seluas ratusan batu dalam diameter yang menyebabkan cuaca bruk dalam kawasan luas di beberapa negeri dan di beberapa bandar raya utama amerika Syarikat.

di utara, di toronto, kanada, seorang wanita maut apabila dia terkena puing berterbangan, demikian menurut sumber polis. selain kapten kapal hilang, pegawai pantai AS, turut berkata ia juga mencari seorang perenang yang berusia 40 tahun yang hilang diperaian pantai Connecticut.

sebagai taufan, sandy mengorbankan sekurang-kurangnya 67 orang termasuk seorang warga AS di Puerto Rico, ketika ia melanda rantau Carribien sejak beberapa hari lalau tetrapi dijangka bertukar menjadi taufan yang jauh lebih kuat berbanding kelmarin, sekaligus turut meningkatkan risiko kematian, kecederaan dan juga kemusnahan.

pihak berkuasa memberi amaran bahawa ancaman kepada nyawa dan harta adalah benda luar biasa dan mengarahkan ratusan ribu penduduk dari New England ke North Carolina berpindah dari rumah mereka untuk mencari perlindungan.

pokok tumbang turut menjatuhkan kabel elektrik, menyebabkan jutaan rumah terpaksa bergelap menjelang senja, manakala amaran taufan memeutuskan hubungan kereta api dan menyebabkan puluhan ribu penumpang terkandas di lapangan terbang di seluruh wilayah berkenaan.

firma pengganggar bencara Eqecat meramalkan taufan kuat itu akan menjejaskan lebih 60 juta penduduk Amerika Syarikat satu perlima dariapda peratus penduduk AS dan menyebabkan kerosakan yang dianggarkan bernilai AS$20 billion ( RM60 bilion). AFP

{ 1 comments... read them below or add one }

Komen Anda amatlah Dihargai, Segala Komen Adalah tanggungjawab Individu tersebut.

- Copyright © Cerita Farjannah - cerita farjannah - Powered by Blogger - Designed by de lala -