Popular Post

Posted by : Cerita Farjannah Rabu, 8 Mei 2013

prasangka buruk yang dibenarkan dalam islam
tidak dinafikan ada beberapa jenis sangka buruk yang diperlukan demi keselamatan diri. ia dinamakan sebagai berhati-hati atau "hazar".

contoh yang paling mudah, seorang pemandu kereta dikehendaki "berprasangka buruk" apabila melihat sebuah teksi dan bas di hadapan mereka. ia mesti bersiap kemungkinan kenderaan itu berhenti mengejut kerena ingin mengambil atau menurunkan pemumpang. ini jelas sangka buruk yang tidak berdosa.

demikian juga dalam proses majikan ingin mengambil kakitangan baru. biasanya pihak majikan akan membuat tinjauan rambang dan menghubungi beberapa orang bagi mendapatkan informasi berguna berkaitan calon.

saya masih ingin, saya pernah menerima resume sewaktu bertugas di institusi kewangan dulu. resume calon ini sungguh menarik.

namun mengikut prosedur, saya perllu menghubungi seseorang yang diyakini mengenali si calon sebelum memanggilnya untuk di interview. akhirnya kami tidak jadi memanggilnya untuk interview kerana rupanya calon tersebut mempunyai masalah mental. kami dapatkan komen beberapa orang lagi bagi memastikan maklumat yang diberi benar serta tidak berniat jahat .


sumber: majalah al-ustaz edisi 12

{ 1 comments... read them below or add one }

Komen Anda amatlah Dihargai, Segala Komen Adalah tanggungjawab Individu tersebut.

- Copyright © Cerita Farjannah - cerita farjannah - Powered by Blogger - Designed by de lala -