Popular Post

Posted by : Cerita Farjannah Rabu, 3 April 2013

we love nabi muhammad s.a.w


dalam sebuah hadis riwayat muslim menyebut bahawa rasulullah dan keluarganya pernah selama sebulan atau dua bulan hanya makan kurma dan air. meskipun hidangan yang baginda makan sangat sikit dan sederhana, namun baginda tidak pernah lupa mensyukuri nikmat allah.

begitu juga baginda tidak lupa untuk berterima kasih kepada orang yang menghidangkannya serta tidak mencela apabila ada hal yang kurang baginda berkenan. ini kerana meskipun orang yang memasakknya telah mencuba sebaik mungkin , kekurangan itu pasti ada. oleh sebab itu, rasulullah tidak pernah mencela makanan dan orang yang memasaknya.

baginda juga tidak akan menolak makanan yang disajikan dan tidak memimta-minta makanan yang tidak tersaji. baginda nabi umat ini. perhatian baginda tidaklah tertumpu kepada masalah perut dan makanan sahaja. jika disajikan roti dan daging, baginda akan memakannya, jika dihidangkan dengan buah-buahan, baginda akan memakannya, jika dihidangkan kurna atau roti sahaja, baginda pun memakannya.

apabila dihidangkan dua jenis makanan, baginda tidak berkata: " aku tidak mahu menyantap dua jenis makanan!' baginda tidak pernah menolak makanan yang lazat dan manis.

{ 2 comments... read them below or Comment }

Komen Anda amatlah Dihargai, Segala Komen Adalah tanggungjawab Individu tersebut.

- Copyright © Cerita Farjannah - cerita farjannah - Powered by Blogger - Designed by de lala -