Popular Post

Posted by : Unknown Sabtu, 9 Februari 2013



Sebahagian besar  masyarakat tidak menyedari perbuatan menyimpan bulu ari-ari dan bulu ketiak sebenarnya mendedahkan mereka kepada jangkitan kutu pubik yang diklasifikasikan sebagai salah satu penyakit kelamin yang serius dan sebagai penyakit bawaan seksual atau (STD)
Secara fizikalnya kutu pubik berwarna kuning kelabu dan berukuran 2mm panjang. Sebagaimana kutu kepala, kutu pubik juga menghisap darah manusia  yang dihinggapinya. Tetapi kutu ini hanya tinggal di kawasan pubik atau ari-ari dan kekadang pada bulu ketiak, bulu dada dan bulu kening. Jangkitan kutu pada ari-ari dikenali sebagai pediculosis.
Jangkitan pada bulu kening dikenali sebagai phtriasis palpebrarum. Kesan jangkitan kutu pubik ini boleh dikesan melalui symptom berikut:
  •          Kegatalan keterlaluan pada bahagian yang dijangkiti
  •      terdapat serbuk hitam di dalam seluar kesan buangan kutu ini
  •      Terdapat telur-telur berwarna perang pada bulu


Selain sukar dirawat, jangkitan kutu pubik ini juga biasanhya berjangkit melalui hubungan seksual , selain itu ia juga mudah berjangkit melalui perkongsian pakaian atau tuala, tempat tidur ataupun tempat duduk tandas. Menarik untuk dicatatkan bahawa walau pun terdapat beberapa rawatan terhadap jangkitan ini seperti penggunaan krim dan syampoo khas, tetapi cara yang paling berkesan adalah dengan mencukur bulu ari-ari dan bulu ketiak. Ini bertepatan dengan sunnah rasulullah.


{ 2 comments... read them below or Comment }

  1. tak pernah dengar.. tapi macam bahaya je, kena jaga kebersihan selalu :)

    BalasPadam
  2. kesimpulannya- jgn simpan bulu yg tak berfaedah.hahaha

    BalasPadam

Komen Anda amatlah Dihargai, Segala Komen Adalah tanggungjawab Individu tersebut.

- Copyright © Cerita Farjannah - cerita farjannah - Powered by Blogger - Designed by de lala -