Popular Post

Posted by : Unknown Sabtu, 7 Julai 2012

Assalamualaikum (^_*)...




Seperti yang kita sedia maklumi melalui catatan sejarah sehingga kini, Palestin adalah bumi yang terjajah. Disaat manusia mampu meneroka angkasa lepas, dan mereka mencipta peralatan yang tercanggih, penjajahan sesama manusia masih berlaku.
      
        Ia didalangi oleh negara-negara yang mendakwa sebagai 'polis dunia' serta mendakwa sistem demokrasi mereka adalah yang terunggul. Bumi ini yang dahulunya dinamakan sebagai palestin kini bertukar menjadi negara haram Israel pada 14 Mei 1948.

        Rentetan dari perjanjian balfour 1917, menyaksikan penghijraan beramai-ramai pendatang yahudi ke bumi Palestin yang menjadi tanah jajahan British pada waktu itu. Kemasukan pendatang asing yahudi ini telah menghasilkan konflik dengan penduduk tempatan. Berlaku pergaduhan dan pembunuhan. dalam menangani kemulut ini, pihak pertubuhan bangsa-bangsa bersatu (PBB)  telah menubuhkan UNSCOP atau "united nation security council on palestin" yang bertanggungjawab mencari jalan penyelesaian.

     

        Malang kepada umat Islam apabila cadangan UNSCOP  untuk memberikan 55% tanah kepada pendatang yahudi telah diterima oleh PBB dan tercetuslah ketetapan 181 yang memberi kuasa kepada yahudi untuk menubuhkan negaranya di atas tanah umat Islan, palestin.

       Pengiystiharaan negara haram Israel ini menyebabkan perang diantara Arab-Israel yang pertama yang berkesudahan Israel menguasai 22% tambahan wilayah dengan mensisakan tebing barat dan jalur Gaza. Selanjutnya di tanah air sendiri iaitu di tebing barat atau GAZA atau berhijrah ke negara jiran seperti Jordan, Syria dan Lebanon. Ladang-ladang zaitun di bakar dan dimusnahkan.

       
         Saban hari penduduk Islam di bom dan dibunuh. Peristiwa penyembelihan Sabra Shatila oleh puak phalangist dan Ariel Sharon di Lebanon pada september 1982 menyebabkan lebih 3000 kanak-kanak dan wanita diperkosa serta dibunuh.  Permbantaian di masjid hebron ketita solat subuh pagi jumaat di bulan Ramadhan  pada 25 februari 1994 mengakibatkan 60 orang terkorban dan 300 lagi cedera parah.

         Kerajaan dan tentera Zionis semakin rakus meratah penduduk Gaza yang pernah dalam beberapa tahun yang lalu selama 23 hari yang menyaksikan bom fosforus dan segala macam kecanggihan ketenteraan di gunakan untuk menghancurkan Gaza dan umatnya. Akibatnya, kira-kira 4000 tempat tinggal, 48 pejabat dan bengunan kerajaan, 30 balai polis,20 masjid telah dimusnahkan. Jalan raya, sekolah, grid bekalan elektrik dan sistem saliran air turut dimusnahkan.

         Umat islan di tebing barat dan Gaza menjadi penjara terbesar dunia. tembok-tembok pemisah yang panjangnya lebih dari 700km dibina di tebing barat bagi memisahkan umat islan dengan keluarga mereka, memisahkan penduduk dengan ladang-ladang mereka dan menyukarkan pergerakan penduduk untuk ke tempat kerja dan sekolah. 

         Di Gaza pula, sekatan ekonomi dan mobiliti penduduk yang dikenakan selepas Hamas menang pilihanraya pada januari 2006, mengakibatkan tragedi kemanusiaan yang dasyat. bekalan air terputus, bekalan ubat-ubatan tidak kesampaian, stesen janakuasa berhenti berfungsi  kerana tiada bekalan bahan api. Akibatnya, ramai pesakit yang meninggal dunia akibat terputus bekalan ubat-ubatan dan peralatan perubatan yang tidak berfungsi, kemelaratan dan kelaparan akibat kekurangan bekalan makanan serta kadar pengangguran memcecah 50% akibat kilang-kilang yang tidak beroperasi dan kadar inflasi yang tinggi.

         Dalam kadar kesengsaraan inilah, "cast Lead" dipaksakan pada 27 disember 2008 bagi memastikan Hamas tumbang dan Israel kembali menguasai Gaza.Tetapi Allah maha berkuasa dan maha kaya. Allah masih memelihara dan memenangkan umat Islam. Ramai orang yang beriman lupa dengan peranan dan tanggungjawab mereka terhadap Masjid al-Aqsa.  Baitul Maqdis ini telah dinyatakan di dalam Al-quran pada lima tempat sebagai bumi yang penuh dengan keberkatan.

          peristiwa israk dan mikraj merakamkan Baitul Maqdis sebagai tempat persinggahan yang amat penting dalam perjalanan rasulullah (SAW)  dari mekah dan naik kelangit ke-7 dan bertemu Allah. Mengapa Baitul Maqdis sedangkan ada masjid-masjid lain di muka bumi ini? Ini tidak lain dan tidak bukan untuk memberikan petunjuk bahawa terdapat kesenambungan risalah kenabian rasullullah (saw) daripada nabi-nabi yang terdahulu. 

        Bahkan diriwayatkan bahawa dalam peristiwa Israk dan Mikraj, Rasulullah (saw) telah bersolat dengan mengimamkan 120 000 Nabi dan Rasul di Baitul Maqdis. "maha suci Allah yang memperjalankan hambanya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjid Al-Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar kami perlihatkan kepadanya sebahagian daripada tanda-tanda  (kebesaran) kami. sesungguhnya dia adalah maha mendengar lagi maha melihat." (al-Israk ayat 1-4)

       "Dan kami selamatkan dia (Ibrahim) dan Luth kesebuah negeri yang telah kami berkahi untuk seluruh alam." (al-Anbiya, ayat 71)

      para ulama tafsir menyatakan bahawa bumi yang diberkhahi yang dimaksudkan islah Syam dimana terletaknya Palestin. Bumi Palestin ialah bumi yang berkat kerana disinilah ramai para nabi dan rasul diutuskan dan tanahnya subur.Diantaranya islah keturunan nabi Ishak dan Yaakub, Nabi Daud dan Sulaiman, Nabi Musa, Nabi Harun, Nabi Ilyas, Nabi Zakaria dan  Nabi Yahya dan Nabi Isa. Tanahnya adalah subur yang terkenal dengan buah zaitun.

       Masjid Al-Aqsa merupakan mercu tanda umat Islam apabila ia menjadi kiblat pertama umat Islam apabila bersolat. Al barra' bin Azib meriwayatkan bahawa ketika rasulullah  (saw) apabila sampai di madinah, baginda bersolat menghadap ke arah Baitul Maqdis selama 16 bulan atau 17 bulan sehinggalah Allah memerintahkan menghadap Masjid Al-Haram. Rasulullah  (saw) juga menganjurkan supaya berziarah ke masjid ini kerana ia adalah masjid ke-3 suci  bagi umat islam dan pahala  solat di dalamnya digandakan 500 kali. rasulullah (saw) bukan sekadar menganjurkan masjid ini diziarahi tetapi menjaga dan memastikan mesjid ini sentiasa dihidupkan dan dimakmurkan. 

          abdullah ibn Umar pernah bertanya: "wahai rasulullah, terangkan kepada kami hukum menziarahi Baitul Maqdis. "Rasulullah (saw) bersabda: "ziarah dan solatlah disana. sekiranya tidak mungkin (ziarah dan solat) maka kirimkanlah minyak untuk lampu-lampu  (bagi menerangi masjid)." - Hadi Riwayat Bukhari.

        

Leave a Reply

Komen Anda amatlah Dihargai, Segala Komen Adalah tanggungjawab Individu tersebut.

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Cerita Farjannah - cerita farjannah - Powered by Blogger - Designed by de lala -