Popular Post

Posted by : Unknown Jumaat, 11 Mei 2012

Assalamualaikum sahabat sekalian. Hari ini saya nak berkongsi tips bagaimana untuk kita mudah mengingati perkataan dalam bahasa arab (tips cinta lain hari saya kongsi hehe). Pada mulanya teknik ini saya gunakan untuk menghafal formula matematik semasa di bangku sekolah. Tapi saya rasa tips ini boleh juga digunakan untuk menghafal perkataan arab.

Caranya tulis perkataan atau ayat bahasa arab di atas kertas nota kecil kemudian tampalkan di tempat yang selalu kita lihat seperti cermin, pintu bilik dan sebagainya. Mulakan dengan ayat yang mudah dan selalu kita gunakan contohnya:

"kaifa haluka"
Apa khabar kamu semua

"Ana bilkhoir, Alhamdulillah"
Saya sihat, Alhamdulillah

Teorinya adalah jika kita selalu melihat sesuatu secara automatik kita akan ingat sesuatu itu. Contohnya kita mudah ingat muka kawan kita yang selalu jumpa berbanding muka kawan yang kita jarang berjumpa.

Saya sarankan anda menulis 3-5 ayat sehari. Jika anda dapat menghafal 5 ayat seminggu bermakna akan belajar 20 ayat sebulan. Lagi banyak lagi baik.

Simple and works 

Semoga anda berjaya menggunakan tips ini. InsyaAllah..

P/S: Selepas hafal jangan lupa untuk amalkan penggunaan ayat bahasa arab dalam kehidupan seharian kita supaya kita tidak lupa seperti kita lupa akan wajah kawan-kawan kita semasa di sekolah rendah dahulu. 

P/S/S: Jika anda nak berkongsi perkataan atau ayat di dalam bahasa arab, boleh kongsi disini.

Leave a Reply

Komen Anda amatlah Dihargai, Segala Komen Adalah tanggungjawab Individu tersebut.

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Cerita Farjannah - cerita farjannah - Powered by Blogger - Designed by de lala -