Popular Post

Posted by : Unknown Khamis, 1 November 2012



seperti mana yang dilaporan oleh  jabatan peguan negara sedang memepertimbangkan cadangan untuk mengkaji semula hukuman mati mandatori terhadap pesalah dadah.

laporan tersebut telah menimbulkan pelbagai reaksi daripada pelbagai pihak dengan ada yang membantah    manakala ada yang lain terutamanya golongan yang menentang hukuman mati menyokong cadangan tersebut.

menteri dijabatan perdana menteri datuk seri Mohamed Nazri Abdul Aziz telah di petik menyatakan sebab keputusan untuk menkaji semula hukuman mati mandatori adalah untuk menyelamatkan nyawa rakyat mlaysia yang disyaki menjadi keldai dadah yang kini di tahan di negara seperti china, columbia dan peru yang bakal dijatuhkan hukuman mati

pada pandangan saya, alasan yang diberikan oleh yang berhormat menteri tidak cukup kukuh untuk mewajarkan pemimdaan hukuman mati semta mata atas keinginan untuk membantu menyelamatkan nyawa keldai dadah Malaysia yang ditahan di luar negara.

perlu ada sebab yanglebih kukuh untuk memansuhkan hukuman mati bagi pesalah dadah memandangkan hakikat bahawa kesalahan dadah adalah jauh lebih serius daripada pembunuhan kerana dadah boleh merosakkan generasi muda, masyarakat dan negara.

sebab-sebab yang amat meyakinkan adalah diperlukan sebelum kita ingin mempertimbangkan sebarang langkah untuk menghapuskan apa-apa bentuk hukuman mati madatori.

sebagai contohnya, walaupun dengan peruntukan hukuman mati mandatori sedia ada ia masih tidak mampu untuk membasmi masalah ini,

di Malaysia, ia adalah suatu fakta yag nyata bahawa pengenalan dan pelaksanaan hukuman mati mandatori untuk pesalah dadah tidak menjadi penghalang  kepada kesalahan pegedaran dadah.

tambahan pula tidak ada kajian yang memebuktikan bahawa hukuman mati mandatori telah mencegah pengedaran dadah. kita masih sering membaca tentang tangkapan samada yang berkaitan pengedaran dadah atau pemilikan dadah.

memandangkan hakikat bahawa cadangan untuk memansuhkan hukukman mati bagi pesalah dadah mengundang kontroversi dan tidak ada persetujuan sebulat suara, adalah amat wajar bagi pihak kerajaan mendapatkan maklum balas daripada perundingan awam sebelum keputusan muktamad diambil mengenai perkara yang berkaitan hal hidup dan mati seseorang.

hujah saya adalah bahawa kita tidak harus bergesa-gesa memutuskan perkara yang amat penting ini sebelum kita benar-benar yakin bahawa kepetusan yang dibuat adalah betul dan sesuai.

jika kerajaan memutuskan untuk mengkaji semula hukuman mati ini, ia mestilah atas sebab-sebab yang sangat meyakinkan dan tidak hanya sekadar untuk menyelamatkan keldai dadah di kuar negara. umpamanya, jika kita memansuhkan hukuman mati mandatori ia tidak harus hanya berdasarkan hak asasi manusia atau sebab sebab kemanusiaan, kerana jika begitu, maka di mana pula hak hak mereka yang telah dihancurkan oleh gejala dadah tersebut

sekali lagi tidak ada kepastian bahawa kesalahan berkaitan dengan dadah akan berkurangan jika hukuman mati mandatori dimansuhkan. atau adakaha kerana mereka yang menyokong pemansuhan hukuman mati mandatori merasakan bahawa undang-undang tidak harus dibenarkan untuk menentukan mengenai kehidupan atau kehidupan dan bahawa tuhan saja yang berhak mengambil nyawa seseorang.

atau adakah kerana hukuman mati boleh disalahgunakan dan kemungkinan kesilapan boleh dibuat di pihak hakim oleh kerana tidak diberi kuasa budi bicara bagi setiap kes yang dibawa ke mahkamah dan perlu mengenakan hukuman mati kerana ia adalah mandatori. dan akhir sekali jika kita menyokong untuk menghapuskan hukuman mati? mengapa hanya menghadkan keoada pesalah dadah dan tidak kesalahan lain.

adakah kita bersedia untuk menimbangkan pemansuhan hukuman mati bagi semua kesalahan sebagai hukuman mandatori yang dilihat tidak sesuai dengan sistem keadilan moden yang bertamadun? jadi terdapat banyak isu untuk difikirkan dengan lebih mendalam sebelum kerajaan memuktamadkan keputusan yang kritikal ini. rasioanti mesti diberi keutamaan. -suara LEE LAM THYE


{ 3 comments... read them below or Comment }

  1. tak wajar langsung masuh hukum gantung ni kt pgedar dadah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. fokus d sini..kepada keldai dadah di d peralatkan..

      Padam
  2. Ada mereka yang mengatakan hukuman mati itu kejam. Adakah pengedar dadah yang merosakkan kehidupan ramai anak muda yang menjadi harapan ibubapa dan negara itu tidak kejam? Munkin mereka yang berpendapat hukuman mati mandatori keatas pesalah pengedaran dadah dimansuhkan ini tiada pengalaman anak mereka menagih dadah. Saya nasihatkan mereka bertanyalah dengan ibubapa yang mempunyai anak penagih dadah tentang pengalaman dan perasaan mereka. Kalau kita tiada anak penagih dadah bersyukurlah tetapi jangan berbangga sangat kerana munkin cucu kita tidak dapat menghalang godaan dadah.

    BalasPadam

Komen Anda amatlah Dihargai, Segala Komen Adalah tanggungjawab Individu tersebut.

- Copyright © Cerita Farjannah - cerita farjannah - Powered by Blogger - Designed by de lala -