Popular Post

Posted by : Unknown Sabtu, 27 Oktober 2012

Facebook adalah laman web rangkaian sosial yang terbaik di mana orang dapat berbual dengan rakan-rakan mereka, berkongsi perkara kelakar, gambar dan lain-lain lagi. Dewasa ini,  hampir setiap pengguna Facebook dapat menggunakan akaun mereka untuk untuk mengembangkan perniagaan mereka dan meningkatkan jualan produk mereka serta setiap hari kira-kira 600,000 akaun digodam oleh pihak yang tertentu. Ini menunjukkan bagaimana serangan besar-besaran berlaku di facebbok. Oleh itu langkah-langkah keselamatan hendaklah diambil dengan segera.


Mengapakah Penggodam tertarik untuk hack Akaun Facebook anda?

  • Untuk Mencuri Maklumat anda: Moto utama di sebalik mengodam akaun anda ialah mereka ingin  mencuri maklumat. Hal ini kerana Facebook adalah tempat di mana anda berinteraksi dengan setiap orang dan membincangkan pelbagai isu seperti hal peribadi, tawaran perniagaan, Pendidikan dan sebagainya. mungkin ada  segelintir  orang yang mungkin ingin tahu rahsia anda mahupun tentang kehidupan Peribadi anda / Profesional akan cuba untuk menggodam akaun anda atau mengupah mana-mana pakar untuk menggodam akaun anda.

  • Untuk merosakkan Reputasi Perniagaan anda: Untuk segelintir orang, Facebook bukan sekadar laman rangkaian sosial tetapi merupakan suatu platform yang besar bagi ramai orang untuk mengembangkan sayap perniagaan mereka dan mendapatkan populariti yang luas dalam hanya masa yang singkat. Malah bagi seorang blogger seperti saya, akaun Facebook saya adalah sangat berharga bagi saya kerana ia adalah salah satu sumber trafik utama untuk blog saya. jika akaun tersebut mendapat digodam maka saya akan kehilangan Facebook Fanpages dan banyak kumpulan lain yang dikaitkan dengan akaun tersebut.

  • Hanya Untuk Suka-Suka:  ya. ada segelintir hacker yang saja-saja hack facebook tanpa sebarang tujuan. bunyi macam pelik tetapi itulah  kebenarannya. Penggodam ini hanya menggodam akaun Facebook orang lain  secara rawak untuk bersuka ria dan menunjukkan kemahiran yang telah mereka pelajari. Mempunyai semangat dan keghairahan  untuk menjadi seorang hacker adalah tidak salah. Tetapi janganlah menyalahgunakan kemahiran anda dengan cara yang salah. 
Walaupun terdapat beratus sebab-sebab lain mengapa Facebook anda boleh digodam, tetapi apa yang saya dinyatakan di atas ini  adalah diantara beberapa sebab biasa mengapa kebanyakan akaun facebook mereka digodam. 

 Adakah Pihak Facebook memberikan jaminan Keselamatan yang Baik kepada semua penggunanya?


  • Jawapannya adalah Ya . Pihak Facebook amat bimbang akan keselamatan para  penggunanya.Walaupun privasi tidak begitu ketat di Facebook tetapi langkah-langkah keselamatan yang ditawarkan adalah sangat tinggii. adalah sangat sukar untuk menggodam akaun Facebook seseorang  melainkan jika dan sehingga pengguna Facebook mengabaikan beberapa langkah-langkah keselamatan dan jatuh ke dalam perangkap penggodam tersebut.


Langkah-langkah untuk Melindungi Akaun Facebook Anda:



  • 1)Penggunaan Kata Laluan Yang Kuat

ni adalah diantara perkara pertama yang perlu diambil berat oleh semua pengguna facebook.

elakkan daripada menggunakan kata laluan yang terdiri daripada nombor telefon, nama samaran, tarikh lahir, nama family, nama pakwe\makwe dan yang sewaktu dengannya.

jikalau anda masih menggunakannya maka perlindungan akaun anda akan menjadi  sangat lemah dan akan  memudahkan penggodam untuk  hack akaun anda dengan meneka kata laluan anda jika orang lain tahu akan butiran diri anda/

Kata laluan yang kuat mesti mengandungi sekurang-kurangnya 8 digit dengan Huruf Kecil (a, b, c dan sebagainya), CAPS (A, D, E), Nombor (5,43) dan aksara khas (_, @, $).



  • 2) Sediakan Soalan Keselamatan yang kuat. (Set Up Very Strong Security Question)
80% daripada kebanyakkan  akaun yang digodam adalah dengan menjawab soalan keselamatan mereka.
Kebanyakan orang mengabaikan dan mengambil mudah tentang membuat soalan keselamatan mereka.
Pastikan soalan yang anda reka itu bersifat private yang jawapannya hanya diketahui oleh anda seorang. elakkan daripada membina seolan seperti ini :

1) Who is your mother?
2) where do you stay?
3) what is the name of your first grade teacher?

Jika anda telah belum setting soalan keselamatan kepada Akaun Facebook anda, Pergi ke Account Settings->Security Tab .anda boleh melihat pilihan cara untuk membina soalan keselamatan.

Jika anda telah settingkan soalan keselamatan untuk akaun anda, maka pilihan ini tidak akan dapat dilihat kepada anda.

Facebook tidak membenarkan anda untuk menukar Soalan Keselamatan anda atas sebab-sebab keselamatan.


  • 3) Hidupkan Pelayar Yang selamat. (Turn On Secure Browsing)

Sentiasa  menggunakan pelayar pada https selamat. Https hijau dalam url penyemak imbas anda menandakan menyemak imbas selamat manakala tanda seperti kuning / merah pada https menandakan website tersebut tidak selamat untuk dilayari dan berkemungkinan besar mengandungi virus dan sebagainya.


CARA UNTUK HIDUPKAN PELAYAR YANG SELAMAT.

1) pergi ke ACCOUNT SETTING



2) lepas tu, korang cari Security Tab
3) korang klik pada Secure browsing (klik enable) dan lepas tu awak save.





  • 4) Tetapkan Kata Laluan yang berbeza untuk Penggunaan Applikasi:
Boleh dikatakan setiap hari kita menggunakan pelbagai aplikasi di Facebook. Kebanyakan mereka tidak akan  meminta  password anda.  tetapi saya mendapati beberapa aplikasi yang meminta kata laluan anda untuk mengakses application. tidak mustahil bahawa  permohonan applikasi tadi akan berubah menjadi phishing scams. jadi pihak Facebook telah mengambil satu langkah berjaga-jaga dengan memberikan semua  penggunanya pilihan untuk menetapkan kata laluan yang berbeza untuk setiap Applikasi

.Untuk menetapkan Kata laluan  bagi permohonan APP pergi ke App Password dan klik pada Generate.



  • 5) Sembunyikan E-mail anda.
Seperti yang kita sedia maklum, kebanyakkan penggodam dapat hack facebook anda sekiranya mereka mengetahui alamat e-mel anda. sebagai langkah berjaga-jaga. tukar privasi e-mel anda kepada PRIVATE. jangan sesekali berkongsi e-mel dengan orang yang tidak dikenali.


Kesimpulan: Belajarlah Serba sedikit tentang bab Hacking.

Akhir sekali, adalah sangat penting dan menguntungkan sekiranya kita mengetahui serba sedikit berkaitan dengan hal hacking. hal ini bertujuan supaya kita tidak mudah terjerumus dan mengelakkan diri daripada diserang oleh para penggodam yang sentiasa mencari kekurangan kita. cara hacking facebook yang paling popular adalah dengan menggunakan Phishing dan Keylogging. jadi, berhati-hatilah kepada para pengguna facebook.






{ 9 comments... read them below or Comment }

  1. wah nice sharing :)

    BalasPadam
  2. Perkongsian yg berguna. Nak pergi check pernah letak soalan security tak...Btw, follow sini sekali :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok.. check jan tak check.. ok.. thanks ye..kejap lagi jannah pergi follow balek..

      Padam
  3. Thanks a lot!skrg ni hackers ni menakutkan!my fren, FB kena hack, teruk giler...sian kat dia..

    BalasPadam
    Balasan
    1. heee.. btol.. fb kawan kena hack? perlukan pertolongan ke?

      Padam
  4. Good ! i will try this hehehe. sbb asyik low secure je huhuhu

    BalasPadam
  5. Thanks a lot!skrg ni hackers ni menakutkan!my fren, FB kena hack, teruk giler...sian kat dia..

    Balas

    BalasPadam

Komen Anda amatlah Dihargai, Segala Komen Adalah tanggungjawab Individu tersebut.

- Copyright © Cerita Farjannah - cerita farjannah - Powered by Blogger - Designed by de lala -