Popular Post

Posted by : Unknown Isnin, 3 September 2012

klik untuk lihat lebih jelas


INILAH SEJARAH NEGERI SABAH YANG SEBENAR 

Alangkah bagusnya jika cerita "kedai kopi" ini kita awali dengan tiga pertanyaan asas.

1. Bila sebenarnya Sabah ini merdeka?
2. Bagaimana Sabah boleh tergabung di dalam Malaysia?
3. Adakah Sabah ini sepatutnya disebut Negeri atau Negara?

Tiga soalan asas ini WAJIB DIJAWAB dan DIKETAHUI umum khususnya rakyat negeri Sabah. Tanpa wujudnya niat untuk menimbulkan rasa sentimen kepada mana-mana pihak, kita perlu objektif dan berani mengakui tentang hakikat sejarah negeri Sabah kerana kitalah yang sepatutnya menceritakan perkara sebenar Sabah ini kepada rakyat Malaysia dan juga masyarakat luar.

Adalah menjadi satu pembohongan besar bagi para pemimpin negara ini khususnya, apabila tidak menjelaskan tentang fakta sejarah yang sebenarnya. Selama ini kita difahamkan melalui buku-buku pelajaran sejarah di sekolah tetapi sungguh disesalkan, mengapa tidak ditemukan tajuk tajuk sejarah yang berkaitan dengan Perkara 20, Hak dan keistemewaan kaum pribumi sabah dan perkara-perkara yang melibatkan Hak Sabah dalam Penggabungan Malaysia. Mengapa rakyat Sabah dibutakan daripada pengetahuan sejarah negeri yang sebenarnya? Adakah sejarah itu merupakan satu ancaman kepada ahli-ahli politik Negara ataukah memang di dalam sistem pemerintahan BN khususnya, terdapat unsur penjajahan minda yang bakal merosak pemikiran rakyat khususnya di Sabah dan Sarawak?

Sebagai rakyat Sabah, dan rakyat Malaysia, ramai yang berpendapat bahawa sangat tidak wajar bagi kerajaan melakukan penyembunyian fakta ini. Bagaimana hendak menanamkan rasa nasionalis bangsa jika fakta tidak disampaikan secara telus? Bagaimana hendak melahirkan insan Malaysia yang patriotik jika sejarah negeri sendiri pun tidak faham hal sebenar? Untuk itu, mari kita kongsi bersama apa sebenarnya hakikat sejarah Negeri sabah. Sebelum itu sekali lagi admin tegaskan bahawa ini adalah perkongsian ilmu tentang fakta Negeri sabah dan tidak ada niat untuk sengaja menimbulkan sentimen kepada mana-mana pihak.

1. Bila sebenarnya Negeri Sabah ini merdeka?

Sabah mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1963. Sekali lagi disebut, pada 31 Ogos 1963. Ketika menyambut hari bersejarah ini, antara pemimpin-pemimpin negara yang turut hadir menjadi saksi kemerdekaan sabah ialah ialah Tunku Abdul Rahman, Lee Kuan Yew, Donald Stephen, Mustafa Harun, Stephen Kalong Ningkan, pemimpin-pemimpin British dan lain-lain lagi. Bagi mengumumkan kemerdekaan sabah, maka Gubernur Borneo Utara (Sabah) ketika itu iaitu Sir William Goode, menyatakan secara rasmi “ …..Hari ini adalah hari bersejarah untuk negeri sabah, ia menandakan bermulanya pemerintahan sendiri dan kemerdekaan serta berakhirnya perjanjian” (Sabah Times, Jesselton, 31 Ogos 1963.
Dalam ucapan mulia gubernur tersebut, dapatlah ditarik tiga inti utama iaitu:
i). Bermulanya pemerintahan sendiri;
ii). Kemerdekaan;
iii). Berakhirnya perjanjian, iaitu perjanjian dengan pihak British.

2. Bagaimana Sabah boleh tergabung di dalam Malaysia?

Selepas Sabah merdeka di bawah British pada 31 Ogos 1963, maka Tunku Abdul Rahman membawa misi ke Borneo untuk mengajak Sabah dan Sarawak turut bergabung dengan Malaya, selain Singapura untuk membentuk Kerajaan Persekutuan. Tawaran Tunku Abdul Rahman ini diterima oleh pemimpin-pemimpin Borneo Utara (Sabah) ketika itu DENGAN SYARAT bahawa harus ada 20 ISI PERJANJIAN antara Tunku Abdul Rahman selaku Perdana Menteri ketika itu, dengan para pemimpin sabah yang mewakili seluruh etnik di Sabah. Perjanjian itu pun di materai bersama dengan nama PERJANJIAN 20 PERKARA, yakni terdapat 20 Perkara Utama yang sangat mendasar serta sebab utama mengapa Sabah menyetujui tawaran Tunku Abdul Rahman ketika itu. Setelah ditandatangani perseujuan bersama, maka Sabah, secara sah bergabung dengan Malaya pada 16 September 1963. Tepatnya, penggabungan tersebut adalah ‘Bergabung Dengan Syarat’. Keseluruhan isi kandung 20 perkara tersebut adalah merujuk kepada Hak dan keistemewaan bagi rakyat dan negeri sabah sendiri.

3. Adakah Sabah ini sepatutnya disebut Negeri atau Negara?

Perlu anda ketahui bahawa, di dalam kandungan 20 Perkara, Sabah menurut Perkara 4 (1) dan Perkara 5(1) (a-b), menyatakan bahawa Sabah adalah Negara. Perkara 18 pula iatu tentang nama ketua negeri, disebut bahawa Nama Ketua Negeri ialah Yang Dipertuan Negara, bukannya Yang Dipertua Negeri. Oleh sebab itu, sejak sabah merdeka pada 31 Ogos 1963 sampai 16 September 1963, Sabah adalah sebuah NEGARA. Sabah, Sarawak, Singapura dan Malaya akhirnya Berjaya bergabung bersama lalu membentuk Kerajaan yang disebut MALAYSIA namun singapura tidak kekal dan bertindak keluar daripada Malaysia.

Inilah fakta sejarah Sabah. Kenapa para sejarawan negara kita tidak menyatakan perkara ini secara jujur dalam tulisan-tulisan mereka? Kenapa perlu disembunyikan? Kalau pihak Putra Jaya tidak dapat menerima hal ini, kenapa rakyat Sabah tidak diajak berbincang secara diplomasi untuk memperbaiki atau mencari kesepakatan bersama. Kenapa bila rakyat Sabah bercakap pasal Perkara 20 ini dianggap terlalu sensitif? Bahkan di zaman rejim Mahathir dulu, siapa cakap pasal Perkara 20 langsung disumbat dalam ISA. Waktu menandatangani Perjanjian ini dulu tidak dianggap sensitif, tapi kenapa sekarang rakyat Sabah minta dikaji semula hak-hak tersebut, lalu dianggap sensitif, malah lebih parah lagi bila rakyat sabah dibutakan daripada fakta sejarah negeri Sabah sendiri.

Sebagai rakyat Sabah, dan juga rakyat Malaysia, tidak salah rasanya jika admin menyeru kepada semua pihak, baik para pemimpin negeri dan juga pemimpin pusat, tolong jangan hipokrit dalam menyatakan kebenaran. Jangan juga menipu tentang hal sebenar. Ayuh!! Katakan saja sejujurnya…biar rakyat tahu tentang sejarah yang betul. Kami rakyat Sabah siap menerima segala bentuk perbincangan asalkan kami tidak dibohongi seperti ini. Mungkinkah ini yang disebut sebagai……penjajahan minda!!!!?

“Jangan sesekali menyimpan barang busuk, sekali waktu akan terhidu juga”

p/s: CUBA LIHAT BETUL-BETUL. YANG TERTULIS HANYA MALAYA.BUKAN MALAYSIA.

PENUBUHAN SEBENAR MALAYSIA Adalah 16 SEPTEMBER 1963, BUKANNYA TAHUN 1957  DAN MALAYSIA BELUM TERBENTUK PADA TARIKH KERAMAT INI!
Untuk apa tugu ini wujud ? Ada inidividu berasa marah kerana sabah bangkit menimbulkan isu kemerdekaan Sabah yang ke 49, sedangkan kerajaan mewar - warkan kemerdekaan Malaysia adalah yang ke 55.

p/s : Adakah tugu ini yang membohongi rakyat Sabah atau Malaya yang memutar belit fakta? Hapuskan tugu ini jika ia tidak benar. Ingat! tarikh pembentukan Malaysia 16 september 1963.


credit: 1 suara sabah

{ 1 comments... read them below or add one }

  1. http://tuahmelanau.blogspot.com/2012/08/free-sabah-and-sarawak.html

    BalasPadam

Komen Anda amatlah Dihargai, Segala Komen Adalah tanggungjawab Individu tersebut.

- Copyright © Cerita Farjannah - cerita farjannah - Powered by Blogger - Designed by de lala -